Må bra

1. Sov gott
Det flesta av oss behöver åtta timmars sömn varje natt för att känna oss utvilade, regelbunden sömn gör dig både gör dig piggare och friskare. Ett tips för bättre nattsömn är att stänga av dator och TV en timme innan läggdags för maximal avslappning. Läs istället en bok eller en tidning innan så somnar du mycket snabbare! Ett bad eller en kopp rogivande te hjälper dig också att slappna av och somna lättare.
 
2.  Le. 
Du behöver inte alltid vara på strålande humör för att bjuda på ett leende. Dra rejält på smilbanden ca. 5 sekunder åt gången, så ’lurar’ du dig själv att släppa loss en massa lyckohormon. Dessutom mår dina medmänniskor bra av att mötas av ett stort leende – eftersom leenden smittar lika lätt som gäspningar!
En annan sak som är bra att tänka på är att vara positiv. Allt går kanske inte alltid som man vill men försök ändå se från den ljusa sidan.
 
3. Gör en god gärning.
Ge en komplimang till din kompis! På så sätt har du gett nån en orsak till att vara glad och du stärker också andra människor självförtroende. Dessutom får du kanske en komplimang tillbaka som ett plus! I och med att du ger en vän en snäll kommentar eller hjälper någon på jobbet mår du själv bättre. Dessutom är chansen stor att du får fina komplimanger tillbaka i gengäld!

4. Kolla på gamla resefoton
Det är inget snack om saken. Man mår bra när man är på semester! Kolla igenom gamla foton från resor när du känner dig nere och tänk tillbaka på alla roliga minnen osv. Du hittar alltid något foto som du inte lagt märke till innan. 
 
5. Gå ut i friska luften.
Gå ut på en promenad om vädret är fint. Har du en hund? Gå ut med den på en längre på promenad. Om vädret är fint så är det perfekt för att gå ut att fotografera. Ett bra tips om du har huvudvärk, hjälper mig ofta. 
 
6. Kom i form.
Om du låter kroppen falla helt kommer du till sist börja må dåligt. Man behöver inte träna hela tiden, men en liten jogging-tur eller en sväng till gymmet är en perfekt grej om du inte har  något program efter skolan eller jobbet.
Kroppen och psyket hänger ihop. Kombinera olika träningsformer och våga testa något nytt. Kicken av att veta att man gör något som är bra för kroppen ger massor av energi.
 
7. Engagera dig på fritiden
Visst, det kan vara underbart med en hemmakväll framför TVn ibland, men låt det inte bli en vana. Med en aktivitet eller ett intressa att engagera sig för på fritiden mår människan bättre. Du hittar inte bara något att brinna för – du kan också finna många nya, värdefulla vänner som bidrar till din inre lycka!

8. Dansa loss
Sätt igång din favoritlåt, vrid upp volymen och dansa som en galning framför spegeln. Kroppen producerar endorfiner och du lurar hjärnan att tro att du är glad (vilket gör att du känner dig glad...). Känslan av att göra något tokigt är befriande och du får dig dessutom ett gott skratt bara av att se dig själv. 

9. Dofta
Dofter vi tycker om får oss att må bättre. Pimpa skrivbordet med ett härligt doftljus eller rota fram den där parfymen du inte användt på länge, ååh ljuva nostalgi! Jag kan tipsa om en handkräm som jag, och tjejerna klassen, är helt beroende av. Love and toast heter märket och finns på bl.a. Åhlens. Jag har lukten Gin blossom, Mandarin tea och Sugar Grapefruit. Perfekt väsk-storlek oxå! 


Kan tipsa om TBS body mist's. Fräsha och inte för tunga. Moringa är vår på flaska!

10. Var egoistisk... 
…. men låt det inte gå överstyr. Du ska vara noga med att göra saker du mår bra av, inte viga ditt liv åt att tjäna andras önskningar.

11. Gläds åt det du har
När man har trasslat in sig i en bunt negativa tankar är det väldigt lätt att tappa fokus och glömma bort vad man faktiskt har att glädjas åt. Gör till vana att skriva ner tre saker du glädjs över varje dag innan läggdags – och ta fram anteckningarna när du känner dig nere.


12. Vårda dina relationer
Spendera tid med de människor du tycker om – så blir du snabbt på bättre humör. Var noga med att vårda relationerna med dina nära och kära, eftersom fler vänner i bagaget innebär fler källor till lycka.

 
13. Säg upp stressmoment och energitjuvar
Lista de löften du gjort och ta tag i dem på en gång. Att gå runt och vara orolig är extremt energikrävande. Detsamma gäller för energikrävande personer. Märker du att en relation snarare kräver än ger energi så ta en funderare om varför det är så. Prata med din kompis eller partner och berätta hur du känner. Hjälper det inte är det kanske läge att ta en paus från varandra? En bra regel är att inte umgås med folk som ger dig mer negativ enegri än bra. 

14. Tänk att du vill - det finns inga måsten!
Allt som kan upplevas som jobbigt att göra är energikrävande, men tänk att du ändå någonstans gör det jobbiga för att du själv vill, måste existerar egentligen inte. Du tänker att du MÅSTE dammsuga för att du ska få besök, men egentligen så VILL du dammsuga för att ditt hem inte ska smutsigt ut när du får gäster. Allt kan vändas från måste till vill.
Tips & trix, Övrigt | | 6 kommentarer

Det går framåt

Här ser ni skillnaden från hur jag fotade 2010-2014

2010 - På första bilden hade jag inte riktigt koll på slutartider och förstod inte riktigt varför de inte blev som jag ville.

2012 - Här fotade jag och min faster med hennes kamera och blix framifrån

2014 - Blixt bakom, motljus
| 2014, vatten, vattenbilder, vattendroppar | | 8 kommentarer

Apollo

Hej! Vill bara tipsa om ett bra band med några riktigt bra låtar. The Toolkits kallar de sig. Mina favoriter är Apollo, Madman och Let it show. Finns på Spotify, in och lyssna vet jag!

Om knappt två månader är det dags för rapsen att blomma igen (bild från 2012) 
Vardag | | 4 kommentarer
Upp