Min guide till Prag

Jag tänkte att jag från och med nu ska göra en liten "guide" när jag varit ute och rest. Starting now...

Cash is king - Tjeckien är ett kontantland så växla gott om pengar innan ni åker och spara kvittot så kan ni växla tillbaka resterande när ni kommer hem. Jag tog ut pengar i en bankautomat och fick världens sämsta växlingskurs. Fick nästan hälften så lite jämfört med om jag hade växlat på Forex. Kan dock vara klokt att ha med sig lite Euro då t.ex. taxikostanden från flygplatsen till vår lägenhet betalades i Euro.

Nattliv.
Åker ni under kristihimmelfärd är det på femvåningarsklubben Karlovy lázně majoriteten kommer befinna sig. Inträdet ligger på ca 60 kronor och vill ni besöka isbaren tillkommer en extra avgift. Om jag inte har helt fel för mig är det en av Europas största nattklubbar. Fem våningar hög med många härliga trappor att snubbla i. De flesta som var på klubben var ungdomar mellan 18-23, sen var där även en del gubbar på 50+ som stod i hörnen och rekade... Personligen tyckte jag att klubben var sådär. Rökfyllt, trångt och dåligt med toaletter, däremot gillade jag musiken och variationen på de olika dansgolven. Det roliga med Karlovy lázně är nog snarare människorna och att man känner igen i princip alla snarare än klubben i sig själv.

Vill man vara lite mer originell kan man gå till mindre ställen som Duplex (som råkar ligga precis bredvid ett par strippklubbar) eller Club HanyBany.

Ett sista tips är att gå på något som kallas Drunken Mokney. Vi blev catchade av en kille på stan som tipsade och delade ut ut ett flygblad om Drunken Monkey. Konceptet går ut på att betala en summa (strax under 200) och då är allt inkluderat. Man börjar på deras bar klockan 9, där finns det gott om aktiviteter (allt från Beerpong till foosball) där är det fri bar fram till 11 och därefter går man vidare till tre olika klubbar (man får stanna på ett ställe om man önskar). Av en eller annan anledning kom vi inte ängre än till den första klubben, men sjukt roligt och prisvärt! Härlig stämning på deras bar där vi var de två första timmarna. Intressant blandning på nationaliteter också, det var vårt gäng svenskar, och sedan allt från australienare till tyskar. Rekommenderas! (Ta det försiktigt med shottarna bara...)
Barer och restauranger

Vi var aldrig där men jag hörde mycket gott om BlahBlah Bar som tydligen ska ha serverat bra och roliga drinkar i en härlig atmosfär.

En kväll gick vi till Bed lounge. En helt vit bar med (sällsynt) trevlig personal och goda drinkar. Skön stämning med trevlig musik. Fanns även så att man kunde röka vattenpipa om man är intresserad av sånt.

En restaurang som vi gick till två(!) gånger var Estrella. Den låg på samma gata som vi bodde på (Opatovicka) vilket var smidigt när vi hade varit ute en hel dag och ville ta ett säkert kort hemma vid innan vi gick ut. Med sin ovanligt goda vegetariska mat (vi hade ett gäng vegeterianer i gänget) och hjälpsamma personal blev det en favorit. Första dagen åt jag en gryta med kokosmjölk, curry och tofu och andra gången en Beet burger gjord på rödbetor med Chevré, så gott! Jag tror att den bugaren satte sig i hjärtat på oss alla.
Ta sig runt
Vi hade först tänkt köpa en 3-dagarsbiljett som fungerar på all kollektivtrafik och kostar ungerfär en hundralapp. Väl där ändrade vi oss ganska snabbt. Med fint väder och bra skor vill man gå runt i Prag. Så Prag, liksom Paris, är definitivt en promenadstad med gångdistans till det mesta. Vi rörde oss bara i Prag 1, liksom de flesta andra lundastudenter. Det är denna del som kallas Old Town, skulle säga att detta är den "fina" delen av Prag.

Taxi?
Trots att vi både hört och läst om skumma taxichuafförer i Prag som utnyttjar lite halvdragna svenskar hade vi aldrig några problem med taxin. Vi tog taxin ett par gånger och från Palladium hem till vår lägenhet (Old Town apartments) tog det ca 8 minuter med bil (många smågator och traffikljus) och kostade runt hundralappen. Dela det på fyra och det blir ett ganska resonligt pris.

Här har jag slängt till med en karta och markerat ut några av de ställen vi besökte mest. För att ni ska få lite perspektiv på det kan jag säga att det tog ungefär 8 minuter att gå till Karlovy lázně och drygt 15 minuter att gå till Palladium. (Och juste! På ön till vänster om vår lägenhet kunde man hyra trampbåtar. Det gjorde ungefär 90% av alla svenskar. Tipstips!)

Hoppas att det kan vara till nytta! Eller åtminstone intressant att läsa ;)