En fantastisk vecka i bergen

Jag är hemma igen efter en fantastisk vecka i bergen. Wow, wow, wow! Jag är så glad att vi åkte på den här turen ut till bergen. Jag var väldigt tveksam i början, dels pga. priset men också för att man skulle sova i tält (bekväm), men jag ångrar det inte en sekund! Det var utan tvekan den vackraste naturen jag någonsin sett och det säger jag trots att jag precis varit en vecka på Island. De höga snötäckta bergen och de turkosa glaciärsjöarna gjorde en målös. Jag fick uppriktigt en känsla av att jag inte sett någonting innan jag såg neturen i Rocky Mountains. "It feels good to feel small" var ett citat som fastnade i huvudet under veckan.

Jag är även så tacksam för att vi hamnade i en så himla bra grupp. Maxstorleken på gruppen var 12 personer + en guide och det var vad jag var inställd på, men när vi blev upphämtade i Calgary fick vi den glada nyheten att vi bara skulle bli totalt sex personer och TVÅ guider eftersom en av dem var med som upplärning för att kunna hålla i en egen grupp veckan efter. Efter upplevelsen på Fraser Island i Australien var jag rädd för att hamna med ett gäng bittra medelårstanter igen men icke. Det var jag och Marcus. ett danskt par i 26 års åldern och två kvinnliga solotravelers från Brisbane och Sydney i 30 års åldern. Vi hade så roligt tillsammans och guiderna sa att detta var en av de yngsta grupperna han haft. Nu: Bilder!

Från första dagens vandring i Banff national park till Eiffel lake.

Lake Louise ( som var den sjö som jag gillade minst men trodde skulle vara bäst. Sååå många turister)

Utsikten över Banff from the skytram

Peyto lake, amazing! Anledningen till den turkosa sjön är att det är glaciärvattten.

Lots of squarells

Moraine lake
En av dagarna fick man välja om man ville lägga till extra för horsebackriding och jag och Marcus var de enda i gruppen som inte valde att göra det. Istället gick vi på veckans tuffaste hike med våra guider och WOW. På fem timmar besteg vi ett berg. ETT BERG. Opal peak, en sträcka på över 2 mil och väl på toppen var vi uppe på 2700 meters höjd. Känslan var så överväldigande att jag grät lite när jag kom upp (hah). Det var otroligt jäkla jobbigt att gå upp och våra guider som gjort detta varje sommar sen de lärde sig att gå gick inte direkt i ett lugnt tempo. På vissa ställen var det så brant uppför att det kändes som att gå i en trappa med 50 cm höga trappsteg. Så stolt över mig själv och att min kropp orkade efter två månader utan träning.
Om detta är något ni sjäva funderar på att göra så tveka inte att kontakta mig så kan ni får 10% rabatt på turen! Man bor i tält på campgrounds där det finns dusch och toaletter. Maten var outstanding och jag gick i pricip aldrig hungrig. En av dagarna åt vi fondue uppe i bergen till lucnh och en annan helgrillad lax med sparris och nypotatis. Maten var verkligen så god och det finns inget som jag önskar var annorlunda.

Den här veckan har också gett mig mersmak, känslan av att vara på toppen på ett berg med blodsmak i munnen är aldelles för beroendframkallande och tankar om att bestiga Keb när jag kommer hem samt att någon gång bestiga Kilimanjara i Afrika har uppstått.